TIPS FOR SURGERY POSTING AT RESPECTIVE HOSPITALS (In their own words)
[Manjung]
1.
Aku suggest korg bermati-matian tuntut ilmu dkt sini....dtg every night buat on call even though
bukan waktu korg on call....ktorg semua pon every night ktorg on call...weekends pon pagi2 ktorg
pergi wad..
2.
SEMUA specialist (esp. Mr. Rizal), MO HO NURSES EVEN PT. sangat sporting!
3.
Gunakan sehabis2 mungkin Mr. Rizal sebab dia kalau buat ward round memang best! Dia muntah
kan habis2an kat korg semua and very friendly and pandai buat lawak..
4.
Sini bnyak beds and patients.
5.
Jadual:
isnin & rabu = Clinics
selasa & khamis = OT
isnin & jumaat = endoscopy.
6.
Leader, pandai2 divide jadual among your subgroups. Make sure adil and saksama.
7.
BST session mainly korg akan dgn Mr. Ayman. Dia okay jugak cuma x sebest Mr. Rizal..
Cumanya, waktu BST, JANGAN LANGSUNG BERSEMBANG/TANYA SOALAN DKT ORG
SEBELAH. Sebab dia benci org bising. Dia nak bunyi kipas je. Except bila korg nak tanya Q then
its okay.
8.
HO sini Nampak jer garang, padahal diorg semua friendly!. Dah bnyak diorg ajar ktorg mcm2 kat
sini. Tapi korg kene BUKAK MULUT and TANYA kat diorg.
[Terendak]
1.
First time dtg hosptial, Leader introduce yourself and your group to Wad Lelaki and OT tingkat
satu, Wad Perempuan tingkat 3. Wad lelaki and perempuan multidisciplinary, maksudnye ada
patient surgery,ortho and ent sekali. After intro dia akan buat orientation.
2.
Nurse sister yg lagi sporting dekat ward lelaki compare dgn wad pmpuan. So buat baik ah nnti
bnyk procedure boleh buat. Korang mainly akan guna ward lelaki, and tempat letak beg, discuss
and lepak dekat bilik rehat wad lelaki.
3.
OT Isnin. 1 operation max 4 org. So kena clerk hari Ahad. Tahu basic knowledge of conditions
in and out especially Anatomy.
4.
Scopy Jumaat, sama max 4 org. Leader pandai2 bahagi.
5.
Patients surgical biasa xramai. For BST with Mr Salleh, kalau patients surgery tak cukup sorang
satu, clerk jer patients lain from any fields (i.e. ENT, ORTHO, Medical Ward, Paeds) janji ada
patient. Make sure sorg 1 pt.
6.
TBL boleh buat dkt bilik CME, inform dulu Sergeant Gloria dkt bilik Sel Kualiti, Ground floor
opposite ER or kalau booked buat jer dkt RC dekat resort.
7.
Dr Yuga sporting nak mati. Case presentation, clerking SOPD and etc.. even though buat ramai2
isi jer dalam logbook dia akan sign . Dia cop sign je semua benda. Dia amat faham students.
8.
Dr Lily baru masuk.. Shes very serious so not as awesome as Dr Yuga but shes willing to teach.
Make sure ada knowledge to avoid her from being too irritated.
9.
Beware dgn dr salleh. Kau jgn bagi ruang untuk dia cakap "hm..alasann.."
10. Patients are mostly cooperative especially armies.
11. Masa nak kasi IC and ambik pass, make sure parking elok2. Army jaga benda2 ni, nanti kena
marah.
12. Malam2 during oncall masa nak masuk and keluar, dkt guard, tutup lampu kereta, this is to avoid
the strong light and prevent them from seeing whos inside the car.
[Kajang]
1.
Kajang is a little pack lg2 for the men ward so kena pandai2 take opportunity sendiri. Its your own
initiative. And kena rapat with HO sbb mostly HO yg ada kat ward and boleh tolg dorg.
2.
And Mr Salleh and Mr Hazem kalau bab2 case presentation tu kena ikut the template and be
organized, be specific.
3.
OT ada hari2 tapi most of the time students takleh masuk unless korg dah bgtaw surgeon awal2.
Max: 2 students per surgery.
4.
Scope ada hari Isnin, Rabu and Jumaat. Kena pergi max 4 org sekali masuk and sister dia sgt
awesome.
5.
Pt surgical lelaki sgt ramai so make use la and dorg sgt sporting, pt perempuan skit klu xde case
korg boleh clerk dari ward surgical lelaki gak. Esp Mr Salleh.
6.
Nurse and sister semua baik2 kat sini. Kalau nak buat banyak procedure baiklah dgn houseman.
Dorg sgt2 sporting semua benda nak kongsi dgn korg. Kat sini busy so tolg2 lah ho tu.
7.
Kat sini ada 4 org lecturer
-Mr Salleh ok je. Tapi mmg kau kena clerk ptient ikut je template dia bg.
-Mr Hazem lebih kurg dgn Mr Salleh template dia sama dlm buku tp make use of Mr Hazem klu
nak blaja byk benda.
-Mr Umaparan is so specific and detailed lg2 utk korg punya history and PE.
-Mr Ahmed dia akan round all the group members and prepare utk semua present. Dia nak
summary case je. And korg just buat PE je utk jadikan case korg case presentation tp dia tak suka
case post op. Dia suka case pre op.
8.
Kat sini xde on call and the sister plg lambat dia bg korg kat ward pun smpi kul 9 mlm so pndi2
korg. Make used of all the patient jgn balik awal sgt. Sbb procedure slalunya ptg kul 5 or pagi kul
11.
9.
Ward round follow je lg2 klu ada Mr Andre Dass, Mr Johan and Miss Hafizah. Semua best lg2 Mr
Johan. Walaupun kau duduk dkt blkg sekali dia boleh tya soalan kat kau. And surgeons suka tya
soalan basic.
10. SOPD kena buat kat sini. Sorg attach to one MOs. and you'll learn a lot camne dorg ambik hx and
buat PE semua la tp dorg suka tya soalan so be prepared.
11. Putrajaya Wound Care. Kat sini korg belaja mcm2 jenis wound yg ada tgk dressing and klu dah tgk
semua clerk patient skit.
12. Kat sini xde specific bilik or tempat utk korg melepak so pepandai la korg nak stay alive and jgn
give up sbb kat sni sgt ramai org and kau mcm semut yg menyibuk je kekadang. So pandai2 la ya.
13. Minyak kat sni pepandai korg car pool from cyber to kjg ada ala dlm 25 mins and pls smpi before 8
so that boleh join ward round and review by MO dlu lg2 case baru.
14. KJRC is the best sbb semua benda baru, Projector utk TBL kena ambik dari PJRC (contact Kak
Shiha)
TIPS MR SALLEH (when applicable..lol..)
1.
Mr Salleh ni mmg bnyk sikit dia nak for bst compared to other lecturers.
2.
Lpas kau kelas dgn mr salleh ni..kau ajak ah dia minum2 or mkn2..dia okay [Link] korang selalu
dah lpak dgn [Link] dia yg tetiba ajak korang.
3.
Klau korang dgn [Link] ni..korang kene try sembang dgn [Link] dia krik2 cmne pun.
4.
Esp for terendak...kene make sure semua pt korang dah clerk and takkesah ah pt ape. Klau
terpaksa emergency pun okay [Link] in a very small group..mcm 3 org ke kat emergency. Tanya
org kat [Link] tak nak clerk pt [Link] kdg2 diorang xbg clerk pt kat emergency..ni klau xde pt
sgt.
5.
Masa before bst make sure korang present kat kwn korang..tgk point okay tak. Ckup tak..atleast
xde la mcm merepek dpan mr salleh tu.
6.
Before bst make sure u guys karang essay psl c/o,hopi and systemic review semua. Since mr
salleh ni nak korang ckp semua bnda.