APPENDIX C
DATA MATRIX
DATA COLLECTION MESSAGE THEME
QUESTION 1:
How does your family
influence your motivation to
study?
P1: The participant says their Family as a Source
Ahmm…gina ano ko nila, gina family encourages them of Pressure
encourage ko nila mag study. to study and makes them
Maka motivate man siya kay want to make them proud,
gusto ko ma kuan… ahm.. ma but high expectations
proud sila pero kuan… like sometimes cause
kung taas kaayo silag pressure and fear of
expectation kay ma pressure disappointing them.
ko usahay… murag hadlok
gud ko ma disappoint sila sa
akoa.
P2: The participant says a Family as a Source
Ahm… kung tarong akong peaceful family of Pressure
pamilya, mas dali ko maka environment helps them
concentrate sa school work. focus on schoolwork, but
Pero naa man jud time na family conflicts at home
sige silag lalis o away sa distract their studies.
balay, mao to, ma ano ko, ma
istorbo jud ko, kanang… dili
ko gud ka focus if mag study
ko.
P3: The participant says their Family as a Source
Ahmm...kuan… supportive family supports their of Pressure
man sila kay like mu tabang needs, but being
sila kung naa koy needs compared to others
ingana, lalo na if sa mga sometimes makes them
activities ana naa lang jud feel discouraged.
time na busy sila. Pero
usahay i-compare man gud ko
nila sa uban nga mas bright
so kato… mas maka kuan,
llike mas maka down siya.
P4: The participant says their Family as a Source
Kuan... kanang masuko sila if parents get angry when of Pressure
mubo akong grado their grades are low,
(mamotivate ka Dili?) Dili. which does not motivate
them to study.
P5: The participant says their Family as a Source
Uhmm… akong… family mao family motivates them to of Encouragement
jud reason ngano gusto ko mo graduate and supports
graduate. Bisan kapoy, them without putting too
kuan… mag huna-huna ko much pressure on their
nila mao to nga maningkamot grades.
gihapon ko. Kay even dili kayo
taas akong grado, gina-ingnan
kog “ok rana if hangtod dira
lang imong kaya, ayaw i-
pressure imong sarili” ingana
sila sa akoa that’s why kuan…
nay part sa akoa na dili kay ko
ma pressure ug maka
motivate jud siya sa akoa para
mas maning kamot pa jud.
QUESTION 2:
How do your friends influence
your learning and motivation?
P1: The participant says Peers Support
Uhmm... Sila ginatabangan ko friends help them
nila like sa math gina understand difficult
tabangan ko nila kay diha subjects like Math.
man jud ko mag lisud.
P2: The participant says Peers Support
Ahm... Ka influence ang... classmates motivate them
akong classmates kaning to study and help them
learning... ga hatag sila... ga understand activities
motivate sila saaba sa pag- given by the teacher.
eskuwela na og... gina... ga
tabang pud sila sa akoa para
dili ko ma... talang or ma
confuse sa mga sakong mga
answer sa kuan, mga kuan
nako Ahm... Activities nga
ginahatag sa teacher.
P3: The participant says Peers Support
kuan... ahm... Mutabang jud friends help them with
sila sa akoa like, kaning their needs and give them
tabangan jud ka nila ba confidence to speak in
kung... unsa imong needs jud. front of others.
kuan... kanang maka kuan
pud ka sila og confidence sa
mag storya sa atubangan.
P4: The participant says Peers Support
Mag tabang... pag kaning pag classmates help them
diko kabalo gina tabangan ko solve problems when they
nila ba kung unsa pag solve do not understand the
ana. lesson.
P5: The participant says Peers
Ahmm... gina kuan ko nila, friends motivate them Encouragement
ginatagaan kog motivation daily and encourage them
especially sa pang-adlaw- to continue improving
adlaw, kanang mag collect ug themselves.
late every monday, naga ano
sila na “padayon na____ kay
kabalo ko ang president is dili
sayon, lisod siya” if naa jud
kay pagsalig sa imong sarili,
murag gina-motivate ka nila
paano mag grow sa imong
sarili.
QUESTION 3:
How do teachers influence
your motivation and
confidence in learning?
P1: The participant says Supportive and
Gina-gina ano ko nila like sa teacher feedback helps Respectful Teachers
feedback namo sa reporting them improve their
namo nga hinay daw akong performance, such as
boses like ana mao to. tapus speaking louder during
maka tabang lang sya og reporting.
kusgon nako akong ano
tingog.
P2: The participant says Supportive and
Ahm... kanang makatabang teachers’ advice and Respectful Teachers
sa kanang ahm... sa teacher guidance help improve
ah... matabang nila sakoa sa their academic
confidence kay kanang kung... confidence.
kanang kuan.. kuan kaayo ka
problematic kaayo ka o lisud
is ahm.. kuan mo... mohatag
man pud nimo basta advisan
kanang gahatag saimo
kanang og mga naa man pay
aral nga... iyang mga kasaba
sa moa naa poy iban masuko
pud sa mga estorya og sa
mga teacher mao na di sila
ganahan anang nga teacher.
Ang kuan... ang gina kuan
lang nako sa... gina..
ginakuan lang jud nako gina
paminawan lang jud nako og
tama na gina... kuan sa
teacher mao nang
makatabang sa kuan
confident academic.
P3: The participant says Supportive and
Kuan... kaning mga gina ingon positive comments from Respectful Teachers
nila sa imoha na nice kay, like teachers help them
makatabang man pud siya sa develop themselves.
imoha. Kaning maingon gud
nila imohang side kung unsa
pa ang dapat ikuan sa imoha,
dapat idevelop sa imohang
sarili.
P4: The participant says they Supportive and
Akong ginahimo unsa nilang follow what the teacher Respectful Teachers
giingon (like kanang advises them to do, such
magstudy?) Oo mag study as studying more.
ana.
P5: The participant says Humiliation and
Ahmm... makaapekto siya sa, criticism about grades Negative Labeling
especially sa may ano sometimes lowers their
emotion kasi — the way na confidence even when
kanang, especially akong
parents, is dili man sila tugon they try their best.
nga gusto nila high ko,
kanang dako ug grades, ingon
sila ng "gipa-eskwela kag
tarong, ngano gamay imong
grade?" ipakita daw sa akong
parents. Mas-mababa jud
akong confident. Mawadan
kog salig sakong sarili, like
gihimo man nako tanan,
ngano dili lang man gud kit-
ab.
QUESTION 4:
How do the people around
you affect your desire to
learn?
P1: The participant says People Support
Ahmm...kuan…kung supportive people around
supportive sila, ma inspire jud them inspire them to
ko mo eskwela eh. Pero kung study, while problems
daghan problema sa palibot, around them affect their
kuan… ma apektohan jud ko. motivation.
P2: The participant says a Positive Environment
Ahm… kung nice akong positive environment at
palibot sa school ug balay, school and home
mas ganahan ko mo sulod. increases their willingness
Pero kung kuan…ahm.. to attend school.
kanang dili gud maayo
ingana, murag ma drain
akong utok.
P3: The participant says they People Support
Kuan… kung makita nako nga feel motivated when
proud sila nako, ma motivate people around them are
ko mag padayon. Pero kung proud of their
murag wala silay pake, ahm… achievements.
mawad-an pud ko gana.
P4: The participant says their Depends on People’s
Uhmm… kuan… depende ra effort in studying depends Behavior
jud sa mga tao sa palibot, on the behavior of people
kung okay ra, murag ganahan around them.
ko mo-study, tapus… kung dili
okay, kuan… ma-hinay pud
ako effort, murag dili ko ma-
motivate, ganahan ko
magpahulay na lang.
P5: The participant says People Support
Ahm… kung naa koy tao nga guidance and reminders
mag-guide ug mag-remind sa from others help them
deadlines, mura jud ka stay organized and
organized ko sa school work, motivated in schoolwork.
tapus… motivated jud ko
mag-study. Pananglitan, kung
naa koy group project, kabalo
ko unsa akong buhaton ug dili
ko malangan kay naa sila nga
mutabang ug remind sa ako.
Pero kung wala, kuan…murag
dili jud ko ma motivate. Ana.
Sop 2
QUESTION 1: The participant says Positive Daily
How do your conversations or friendly greetings and Interactions
experiences with your interactions with teachers
teachers affect your make them feel
motivation to study? comfortable and
motivated to
communicate.
P1: The participant says Positive Daily
Ahm… kuan… every day mag friendly greetings and Interactions
greet ko sa teacher, like interactions with teachers
“Good morning Ma’am/Sir,” make them feel
then mag greet gud sila nimo comfortable and
pud maka ano jud ko ma feel motivated to
jud nako nga okay ra sila sa communicate.
ako, so ma motivate ko makig
talk sa ilaha kanang
comfortable gud ka.
P2: The participant says Negative Daily
Ahm… sa Math being challenged by the Interactions
subject,panagsa ma teacher motivates them to
pasagdan ko sa teacher study, but favoritism
kanang like mag solve og reduces their
problem, mura ko ma- participation.
challenge mo-study. Usahay
pud kanang ga-focus lang
siya sa uban students, mao to
ma kuan ko … murag ma wad
an kog gana mag participate.
P3: The participant says Negative Daily
Ahmm ano naay time nga ga teachers focusing only on Interactions
focus lang ang amoang high-performing students
maestra sa mga students nga discourages slower
kanang kamao gud mo kuan learners.
like mo solve og math…nya
unsaon nlng ming mga slow
learners syempre maka wala
sya ug ano like murag
mawad-an kog gana
maminaw ana.
P4: The participant says fast Negative Daily
Uhmm… kuan… sa Science, teaching and quick Interactions
ang teacher ga-explain, tapus explanations make it
dali siya ka-move sa lesson, difficult to understand
kuan… mura lisod kaayo, lessons.
paspas kayo mag istorya.
Kato lang.
P5: The participant says Positive Daily
Ahmm… kuan man gud, naa teachers with a good Interactions
man gud teacher na nice gud approach and
approach or makig istorya sa communication motivate
imoha so karang maka ano them to work harder.
jud siya…maka motivate jud
na mag maningkamot pagud.
So kato, mas gina try pajud
nako.
QUESTION 2:
How do your interactions with
your classmates influence
your effort in school?
P1: The participant says Collaborative
Ahm… kuan… everyday mag friendly conversations Learning with Peers
istorya mi sa classmates, like with classmates make
nang pag abot nako sa them comfortable and
school, bigla lang nila ko motivated in school.
istorahon maong comfortable
kay ko sa ilaha. (so ma
motivate ka sa interaction na
ingato?) Oo lalo na kay jolly
kayo akong classmates.
P2: The participant says Collaborative
Ahm… pirmi mi ga talk sharing ideas about Learning with Peers
sakong classmate about sa assignments encourages
kuan kanang sa assignment, them to put more effort
ma kuan jud ko ana na mag into their work.
kuan pa kay ga share2 mi ug
idea ana.
P3: The participant says Collaborative
Kuan… pirmi ko motan-aw sa classmates’ effort inspires Learning with Peers
work sa classmates, mura ko them to work harder and
ma-push kay makita nako learn from them.
ilang effort. Kanang like
magtudlo silag mga kuan gud
nang like malisdan ko sapag
answer sa isa ka subject kay
gina tudluan ko nila.
P4: The participant says Collaborative
Uhmm… kuan… Gina classmates motivate and Learning with Peers
motivate ko nila, kaning bisag help them understand
di ko kabalo ginatabangan, tasks they cannot do
gina... gina storyahan kung alone.
unsa pagbuhat ma kuan pud
ko kay kada sulod nako gina
welcome ko ana.
P5: The participant says Collaborative
Ahm… sa group work gud sharing ideas during Learning with Peers
ana, pirmi ga-share ug mga group work improves their
ideas, murag mas ganahan pa mood and learning.
jud ko mo effort kay like
murag ma lighten up gud
akong mood ug maka tuon
pud ko sa ilaha.
QUESTION 3:
How do your interactions with
your family affect your
willingness to do your
schoolwork?
P1: The participant says Family as a Source
ahmm... Kuan kanang pag uli family members asking of Encouragement
nakog balay Gina ingnan ko about their day
nila ug Kuan kanang kamusta encourages them to do
Akong adlaw mao to mas schoolwork.
ganahan mag Kuan eh.
P2: The participant says Family as a Source
Ahm… kuan man gud, akong constant checking of of Pressure
family kay pirmi ga-check if school tasks by family
human nako sa ingani, members sometimes
ingana,so mapilitan ko nga causes pressure.
maghimo nalang bisan gusto
nalang nako magpahuway dili
nalang. (mamotivate ka didto
na way or dili?) kuan… dili
kay…kay ma pressure man
gud ko kumbaga naay part sa
akoa na dili nako gusto.
P3: The participant says Family as a Source
Kuan… pirmi ga-encourage family encouragement of Encouragement
ang family sa pag-study, mura motivates them, but lack
ko ganahan mo-effort. Pero of time from family
usahay busy sila sa ilang reduces interaction.
trabaho, kuan so naay time na
mawad-an silage time sa
akoa.
P4: The participant says there Family as a Source
Uhmm… kuan… akong is little communication of Pressure
family? wala man mi kayo ga with their family at home.
istoryahanan kay pag abot
nakog balay mo sulod nakog
kwarto. Kato lang.
P5: The participant says Family as a Source
Ahm… supportive jud kayo supportive parents with of Encouragement
akong family. kanang dili gud low expectations motivate
sila tong parents gud nga tag- them to continue trying.
as ug expectation, taas ug
standards, Kanang kuan lang,
kanang ok lang sa ilaha kung
unsa lang akong makaya.
Kung mubo akong grado mag
ingon lang sila na “ok lang na,
and importante gi try nimo”
mga ingana jud ilang gina
ingon that’s way mamotivate
ko na i-push pa jud.
SOP3
QUESTION 1:
Does you teacher make you
feel confident about your
learnings?
P1: The participant says Supportive and
Uhm.. yes ma-feel confidence engaging teaching Respectful Teachers
sa kanang pag ang teacher methods make learning
sakoa kay if kanang mag- easier and increase
estorya... Pag mag-lesson confidence.
ang teacher tapos kanang
make-intindi [naay kinuwatan]
entertain pud iyang mga...
kuan iyang pag-tudlo kay ma-
entertain kayo nga dili boring
kanang... naa jud kay matun-
an jud ahm... kuan siya
kanang dali lang mosulod sa
imong utok kay dili man ka
katulgon ana nga pag-kuan
pag-tudlo.
P2: The participant says Supportive and
Uhm.. yes ma-feel confidence entertaining lessons help Respectful Teachers
sa kanang pag ang teacher them understand topics
sakoa kay if kanang mag- better and remain
estorya... Pag mag-lesson interested.
ang teacher tapos kanang
make-intindi [naay kinuwatan]
entertain pud iyang mga...
kuan iyang pag-tudlo kay ma-
entertain kayo nga dili boring
kanang... naa jud kay matun-
an jud ahm... kuan siya
kanang dali lang mosulod sa
imong utok kay dili man ka
katulgon ana nga pag-kuan
pag-tudlo.
P3: The participant says Supportive and
Oo mas gina motivate paka teachers motivate them to Respectful Teachers
nila kay para mag grow pa jud grow and improve at their
ka sa ingana na age. age.
P4: The participant says Limited Influence of
Gidaingnan man. Usahay teacher advice sometimes Teachers
(unsa pud imong mafeel?) does not affect their
wala. (sure?) yes. feelings.
P5: The participant says Humiliation and
For me is... usahay some teachers Negative Labeling
makaingon ko nga, dili man sa discourage students by
pang-ano kay makaingon pud labeling them as not
ko nga murag dili gud kay smart.
although naa sila dira para
tabangan ka makatuon but dili
siya rason para murag ma-
ano pa gyud ka nga tabangan
ka sa teacher kay [naa] the
way man gud mag ang ibang
teacher kay murag gina-down
ka. Especially sa mga teacher
na [karang] taas na kaayog
ranggo, ingnan ka nga, "ah,
moeskwela pamo kung ingana
lang man deay inyong mo—
ingana lang deay mo—dili
katubag so sometimes
makaingon pud ko nga medyo
makawalag respeto kay
ingana ang ilang tan-aw
ingnan ka nga dili ka bright.
Medyo taas ug standard.
QUESTION 2:
When your teacher is kind and
helpful, do you trry harder in
the class?
P1: The participant says kind Supportive Teacher
Ahm... depende if naa ko sa teachers who help
mood like ana. Pero if buotan improve ideas encourage
atoang teacher mag-ano ko participation. The
ana ay kanang tabangan ko participant says support
nila like mao to akong giingon from teachers and friends
ganina nga Idea like motivates them to work
dunggagan imong Idea para harder academically.
ma-perfect daw imong naisip.
P2: The participant says Supportive Teacher
Uhmm... yes naka-try ko nga support from teachers
e-do nako akoang best sa and friends motivates
kuan kanang academics ga- them to work harder
work hard ko pag ang teacher academically.
nako or ang friend nga ga-
kuan sakoa kanang... mo
kanang murag ef tabangan ko
nila nga kanang unsang mga
himoonon sa klase ana.
P3: The participant says Supportive Teacher
Yes kay like kung imohang teachers who teach in an
teacher kay like kanang enjoyable way increase
lingaw siya mag tudlo mas students’ interest in
maging kuan man gud ka, listening.
maging- ahh... interesado
paka maminaw sa iyaha kung
magtudlo siya.
P4: The participant says Supportive Teacher
Yes pagpaminaw, paghimo og teacher instructions
activity ana. encourage them to listen
and complete activities.
P5: The participant says Supportive Teacher
teachers motivate
Hmm—sometimes pag karang students by encouraging
gina kuan jud ko ma’am is ang them to persevere.
gina-motivate nga
"paningkamot jud mo,
paningkamot."
QUESTION 3:
Does your teacher listen to
your ideas? How does this
help?
P1: The participant says they Teachers support
Mao na tong... like happy ko feel happy when teachers
og maminaw akoang maestra listen to their ideas
sa atoang mga Idea kay gina without looking down on
tabangan ko niya og wala gina them.
look down mao lang to.
P2: The participant says Teachers support
Karang... ahm... naa pay... teachers help refine their
time na kanang gina ideas, which reduces
paminawan ko sakong nervousness during
teacher sakong mga Ideas na recitation.
pag-ingon nako atoang mga
Ideas na... kanang di dili
kaayu sya sakto na Ideas
pero tabangan ka niya unsa
ang kulang ato nga Right
Ideas ba kung parang e...
ewan niya e-perfect niya pag-
storya jud about ato nga kay
halimbawa matulang man ka
kay maka kuan maka-kabado
man ka halimbawa pa-reciton
ka nya dili kay ka kabalo sa
exact nga answer nya
tabangan ka sa teacher.
P3: The participant says Teachers support
Ahmm...Makabang teachers listening to
sometimes, naay gapaminaw students’ ideas increases
teacher, sometimes wala kay interest in presenting.
syempre normal lang man sila
sa atoa dri so makatabang
siya sa akoa like, murag mas
himoon pa jud nako akong
ideas nga maging... kuan
ani... maging... like maging
interesado paka ang teacher
na maminaw sa imong kuan
ba like dili ka maging boring
magreport sa atubangan.
P4: The participant says they Teachers support
Yes, Because she’s... kanang feel motivated to recite
gapaminaw sa akong kuan when teachers listen and
ba, idea, mao rang e-explain explain their ideas.
niya sa klase ana.
Maganahan ka mag-recite.
P5: The participant says Teachers support
Ahmm sa akoa is, dili man teachers who listen to
kaayo mi close ni ma’am suggestions make them
[blank]. Sa sa katong feel valued and
coordinator namo na teacher respected.
sa [blank] club is although
karang daghan—didto ko ga-
suggest iyaha, "ma'am mag-
ingani ta sa united nation"
paminawon jud niya like,
ginapagustohan ko niya unsa
akong trabaho, like unsa
akong suggest, go-agree siya
as long as tama amoang gina
kuan.