By : Hafnar Hasim
3RP adalah singkatan kepada 3 REVERSAL PRICE
Kita akan gunakan 3RP ini untuk confirmation sesuatu pertukaran longterm trend
dan shorterm trend.
Kebiasaannya trend jangka panjang kita refer kepada Daily dan Weekly manakala
untuk intraday (shorterm trend) berada dalam H4 dan H1. Untuk scalping terpulang.
Kita akan gunakan kaedah manipulate single engulfing dalam H4 dan H1.
3RP ini sebenarnya benda yang kerap wujud dalam pergerakan trend tetapi ramai
yang tidak perasan ianya sangat berguna untuk membuat analisa.
Gambarajah di atas menunjukan tiga candle terakhir bullish dan bearish adalah
jangka masa wujudnya candle setiap 4 jam dalam time frame H4.
Fibo ini untuk memudahkan entry point, stop loss dan take profit saja. Level 38.2
jangan buang ya.
3RP ada dua kategori:
i) Regular 3RP
ii) 3RP BOM (breakout momentum)
Regular 3RP
3RP ini juga ada dua cara pengunaan:
1) Menunggu 3RP complete pada time frame yang kita nak trade
2) Manipulate Single Engulfing
Mari kita study cara penggunaan 3RP yang pertama iaitu menunggu 3RP complete
pada time frame yang nak trade, maksud di sini ialah jika kita trade TIMEFRAME H1,
maka kita kena tggu 3RP complete di H1 lah.
3 CANDESTICK terakhir dimatikan oleh seller, bermakna yang menguasai pasaran
pada masa itu adalah seller.
REGULAR 3RP ini keadaan perubahan trend yang kerap berlaku dalam market. 3
candle sell atau 3 candle buy dimatikan oleh buyer atau dimatikan oleh seller, ini
bentuk perubahan trend yang kerap berlaku..di panggil Regular 3RP.
Bila berlaku 3 CANDESTICK terakhir dimatikan oleh seller seperti chart EU, tugas
kita seterusnya ialah entry lah. Untuk memudah di mana point entry just letak fibo
tadi. Rujuk chart di bawah.
Bila 3 CANDESTICK buy dimatikan oleh seller, letakkan level 38.2 pada body
CANDESTICK yang mematikan 3 CANDESTICK terakhir buy tadi. Level 38.2 letak
di CANDESTICK yang mematikan CANDESTICK sell. Penggunaan fibo dalam 3RP
ini agak lain daripada yang lain.
#Fibo dalam chart di atas ditarik terbalik.
3RP Bom
Konsep yang sama dengan Regular 3RP cuma ada sedikit perbezaan daripada segi
jumlah candle yang dimatikan dan pastikan juga telah faham Regular 3RP.
3RP Bom (breakout momentum) juga setup yang sangat-sangat kerap wujud dalam
formasi candlestik. 4 candle terakhir salah satunya CANDESTICK lawan wajib
dimatikan oleh seller atau buyer.
3RP BOM
CANDESTICK lawan tu wajib duduk di tengah-tengah sama ada dalam no 2 atau no
3. Dalam cara pembacaan PERTAMA 3RP, kita tunggu complete sama ada Regular
3RP atau 3RP Bom pada timefame yang kita nak trade.
Gold
Perbezaan kecil Regular 3RP dan 3RP Bom ini jangan confuse.
Regular 3RP shadow CANDESTICK No 1 yang dimatikan. 3RP Bom body
CANDESTICK No 1 dimatikan.
Rujuk CANDESTICK
Cuba perhatikan Regular 3RP sell di atas. Berapa batang CANDESTICK H4 baru
dapat mati?? Ada 5 batang CANDESTICK sell yang mematikan CANDESTICK buy.
Ini adalah H4 setiap sebatang CANDESTICK adalah 4 jam.
5 batang x 4 jam = 20 jam baru dapat entry.
Agak-agak tuan sanggup tak tunggu 20 jam baru dapat entry?? Memang tak
sanggupkan? Sebab ini adalah cara pembacaan 3RP yang pertama, kita kena tunggu
setup 3RP tu complete. Complete pada time frame yang kita nak trade.
Kita akan belajar cara pembacaan 3RP yang kedua iaitu Manipulation Engulfing
daripada 20 jam tadi akan menjadi beberapa minit atau jam saja untuk tunggu entry.
Manipulate engulfing ni bagus untuk semua type trader terutama scalper.
Manipulate Engulfing
Manipulation Engulfing adalah cara pembacaan kedua 3RP. Manipulation Engulfing
ialah salah satu kaedah untuk mendapat setup 3RP dengan cepat tanpa menunggu
lama.
Single Engulfing dalam time frame daily merupakan setup 3RP yang complete pada
time frame H4. Single Engulfing pada H4 merupakan setup 3RP yang complete pada
M30 atau H1.
Berdasarkan SS di atas menunjukan complete regular 3RP daily. Akan tetapi, ianya
mengambil 4 hari untuk mematikan 3 CANDESTICK bull berkenaan. Menunggu setup
yang lama agak membosan bagi sesetengah trader. Dengan adanya kaedah
manipulation engulfing seperti dalam kotak, ianya mempercepat kita punya entry.
Cara manipulate engulfing mudah saja, highlightkan single engulfing tersebut dan
buka di timeframe H4, dalam time frame H4 3RP sudah complete.
Highlight SINGLE ENGULFING DAILY macam chart di atas kemudian buka di H4.
Hasil SINGLE ENGULFING DAILY tadi, dalam H4 complete 3RP
Contoh:
SINGLE ENGULFING BUY DAILY marking dia dan bawa ke TIMEFRAME H4
Hasil daripada SINGLE ENGULFING DAILY tadi dalam H4 complete 3RP buy.
Contoh, jika dapat single engulfing H1, marking dan bawa ke M5 dulu, sekiranya
dalam M5 tiada 3RP, bawa ke M15. Jika tuan nak trade dlm M15, atas faktor apa nak
trade situ ??
Dengan adanya jadual 3RP ini alasan kita untuk trade dalam M15 sebab dia ada 3RP
dan 3RP dalam M15 itu pula di sokong kuat oleh engulfing H1. Cari mana-mana
engulfing pada timeframe besar kemudian cari 3RP pada timeframe kecil. Carilah
engulfing H4, dapat pip besar sikit dalam M30.
SINGLE ENGULF H4
COMPLETE 3RP M30
Jika dalam H4 tiada 3RP, manipulate single engulf yang ada di situ. Buka chart dapat
setup.
Buka chart. H4 ke H1 ke ada saja engulfing terus marking dan buka ke timeframe ikut
jadual. Adakah kita perlu tunggu candestick merah siap baru marking dan buka M5 ??
Tidak perlu tunggu candestick merah tu siap. Letak line pada body candestick buy,
bila candle sell langgar line tadi marking dan buka terus ke M5.
Skill nak manipulate tu kena betul. Tak perlu tunggu candestick merah tu siap baru
nak manipulate, buang masa macam tu. Letak line kat body candestick buy tu, bila
candestick sell langgar saja terus marking dan buka di M5.
Solid 3RP BOM di M5.
MANIPULATION SINGLE ENGULFING
Buka chart H4 dapatkan engulfing, marking dan buka di M30 atau H1 ikut jadual 3RP.
EU H4 single engulfing buy. Tandakan garisan dekat body candle sell (merah) tu,
supaya kita nampak jelas candle buy melanggar body dia, bila langgar marking dan
buka ke M30 dulu jika di M30 takde 3RP, baru buka H1.
EU H1 jelas 3RP BOM BUY
Kenapa kena langgar dan melepasi body yang kita letak garis baru boleh marking?
Sebab dalam timeframe kecil, body sell yang kita letak garisan itu adalah resistance
bagi timeframe kecil M30 dan H1, cuma dalam H4 tak nampaklah SnR nya.
EURNZD H4 - SINGLE ENGULFING BUY
EURNZD M30 - 3RP BOM BUY
USDCHF H4 ~ SINGLE ENGULFING SELL
USDCHF H1 ~ 3RP BOM SELL
Entry di mana? Letak fibo yang bagi sebelum ni, kita entry di H1. Single engulfing H4
tu sebagai trend kita. Paling utama ialah wajib ada 3RP lah sama ada M30 atau H1.
Katalah kedua-dua timeframe H1 M30 tiada 3RP, walaupun jelas single engulfing H4,
TIADA ENTRY di situ sebab tidak follow SOP.
Bab terakhir silibus 3RP ialah...
3RP BATAL
ada masanya setup 3RP kita kadang-kadang hit STOPLOSS.
Contoh SS di atas ialah 3RP BATAL
Mulanya setup 3RP sell kita adalah jelas, beberapa jam kemudian, buyer pula
mematikan candle seller, ini bermakna, setup sell tadi BATAL.
Apa perlu kita buat jika ini berlaku ialah kita akan follow 3RP buy yang baru. Sebab
itu setup 3RP yang terbaru.
SPECIAL CASE di sini ialah jika shadow candestick sell cucuk level betwen 38.2 dan
E3 sebanyak satu kali atau dua kali, INSTANT ENTRY terus sebab selalunya price
tak pergi dah dekat E1 E2.
DIVERGENCE MATHS
Divergence ni teknikal agak advance sedikit sbb iainya melibatkan sedikit calculation
simple maths saja.
Ini adalah contoh-contoh divergence yang kerap berlaku dalam market.
Formula DIVERGENCE MATHS
DIVERGENCE MATHS ni ada dua cara nak menafaatkan dia
1) CARA RAJIN
2) CARA MALAS
Apabila dapat setup divergence, kita akan calculate dengan formula maths mudah.
Price High - Price Low
11745 - 11703
Berapa jawapannya?
Ini cara rajin, so kenalah rajin mengira
42
Sekarang untuk dapatkan di mana TP kita, amik price high tadi tambah dengan 42,
kita akan dapat harga TP.
11745 + 42 = 11787
Ok letak price 1.17870 dekat chart
Gunakan formula sell ni
High - Low
17981 - 17936 = 45
low tolak 45 =
17936 - 45 = 1.78910
Bila dah siap kira letak price tu di chart.
Mana-mana timeframe pun boleh, div maths ni tidak tertakhluk pada timeframe.
CARA MALAS - Just letak fibo saja.
DIV SELL ~ level 00 dekat High, level 100 (TP2) dekat Low
DIV BUY ~ level 00 dekat Low, level 100 (TP 2) dekat High
Result kiraan dengan level div exit sama saja.
Confirmation sesuatu div ini bergantung kepada 3RP juga. cuma bila ada divergence,
kita ada dua pilihan untuk TP sama ada TP pada div exit atau TP pada level fibo 3RP.
Saya biasanya akan TP div exit bila entry saya pada masa itu base on divergence
punya setup. Mana-mana timeframe pun boleh div ni. Confirmation dia valid adalah
3RP
TAMAT