kaptfx
1
kaptfx
Alhamdulilah bersyukur kepadaNya dengan izinNya
kapt dapat menyiap sebuah ebook ini dalam tempoh
masa yang ditetapkan.
Jutaan Pips terima kasih ditujukan kepada
rakan-rakan trader kerana memberi bimbingan dan
support kepada kapten untuk menyiapkan
ebook“Journey of candlestick”. Ebook ini adalah
sambungan dari buku pertama “Secret of
candlestick” . Buku pertama adalah untuk trader
mengenal candlestick dengan lebih dekat,umpama
kita bercinta perlulah mengenal terlebih dahulu
sebelum kite [Link] kedua pula adalah
untuk trader kenal pasti kemana arah candlestick itu
akan pergi dan risiko yang rendah untuk Open
position selepas mengetahui arah.
Akhir kata dari kapten Jangan berlayar melawan
angin risiko untuk karam itu pasti.
Sekian Terima Kasih.
2
kaptfx
Content Page
Trend 4 - 23
Intraday 23 - 34
Swing 35 - 41
Fibo100 42- 53
Motivation 54 - 58
3
kaptfx
[Link]
Apa dimaksudkan dengan trend?Trend ini adalah aliran.
Dalam trading perkara yang paling penting adalah aliran
harga itu sendiri sama ada aliran menaik(uptrend), aliran
menurun( downtrend), dan aliran sekata(sideway). Dalam
trading forex haluan trend ini sangat penting kerana tanpa
haluan yang betul risiko yang besar akan kita hadapi,
Umpama kita berlayar tanpa haluan dan destinasi kemana
halatuju yang akan kite tuju samada di lautan tenang atau
lautan berombak.
4
kaptfx
Trend biasanya tak akan bergerak mcm A tapi biasanya
trend akan bergerak seperti B. Pengerakan A adalah
candlestick itu sendiri, B pula adalah gabungan antara cs
A dengan cs A yang lain. Aliran trend menaik(uptrend)
berlaku apabila High baru lebih tinggi dari high yang
[Link] menaik ade rule yang tersendiri lepas
price mencari high mesti price mencari low terlebih
dahulu kemudian baru buat high Baru, Price tak akan buat
high kemudian terus buat high biasanya price akan selang
seli buat high dan low.
Tips uptrend(High,low,high,low,high,low).
5
kaptfx
Trend menurun(downtrend), downtrend berlaku bila low
baru lebih rendah dari low sebelumnya, di dalam chart
downtrend juga bergerak selang seli( low high low high
low high) price tak akan terus buat low dan low biasanya
price akan buat low high dan baru buat low baru lagi
rendah dari low [Link]( low high low high low
high).
Sideway berlaku apabila price tidak membuat high dan
Low melebihi high dan low sebelumya.
6
kaptfx
7
kaptfx
8
kaptfx
9
kaptfx
Untuk melihat trend dengan lebih jelas kite perlu lah
marking high dan low,dengan marking kita dapat melihat
arah market dengan lebih jelas dan mudah . Apa yang
berlaku bila high baru melebihi high sebelumnya, apa
yang akan berlaku bila low baru lebih rendah dari low
sebelumnya dan apa pula yang akan berlaku bila high dan
low sama tinggi dan sama rendah dengan price
sebelumnya. Jom kapt tunjuk kan cara palingggggg
senang
10
kaptfx
Kita akan marking high dan low pada shadow sahaja.
Perhatikan apa berlaku bila high baru melebihi high
sebelumnya ini menujukan pengerakan menaik(uptrend),
begitu juga bila berlaku low baru lebih rendah dari low
sebelumnya ini menunjukan pegerakan menurun
(downtrend). Apabila high dan low tidak melebihi atau
lebih rendah dari low dan high sebelumnya ini
menunjukkan pergerakkan sideway.
11
kaptfx
TIPS:-
UPTREND…HIGH BARU LEBIH DARI HIGH
SEBELUMNYA
DOWNTREND…LOW BARU LEBIH RENDAH DARI
LOW SEBELUMNYA
SIDEWAY… LOW DAN HIGH SELARI
Kesilapan trader sering berlaku bila dah high still lagi nak
buy, bila dah low still lagi nk sell. Price ini ada rule yang
tersendiri yang dia tak akan langgar iaitu bile price dah
buat high mesti price akan cari low,kemudian baru price
akan mencari high yang baru (uptrend), price tak akan
suka-suka buat high kemudian terus buat high lagi. Begitu
juga untuk trend menurun (downtrend) price akan buat
low high low,price tak akan buat low low high high
ataupun low low high,Price akan ikut rule low high low
high low high. Apabila berlaku uptrend downtrend dan
sideway apa perlu kite buat,secara asasnya jika trend
menaik(uptrend) kite fokus buy, jika trend
menurun(downtrend) kita fokus sell dan jika trend
sideway kite elakkan trade pilih pair lain yang Nampak
haluan trend. Persoalannya bagaimana kita nak lihat
perubahan trend? Bila trend akan berubah?
12
kaptfx
Perhatikan chart usdchf Timeframe h4, bagaimana trend
downtrend berubah menjadi uptrend.
Kita akan gunakan trendline untuk melihat perubahan
trend . Apa itu Trendline?Apa sifat trendline? Bagaimana
cara untuk mengunakan trendline?
TRENDLINE = Trendline nie merupakan garis yang
dapat menunjukkan kecedurangan arah harga dan
berfungsi untuk menentukan arah harga di dalam chart.
SIFAT TRENDLINE = Sifat trendline boleh dilihat 2 cara
samada breakout atau reject, bile cs closing melepasi
trendline ini menujukkan petanda awal akan berlaku
13
kaptfx
perubahan trend jika cs closing tidak melepasi trendline
ini menunjukkan price meneruskan trend asal.
CARA MENGUNAKAN = Tarik sekurang-kurangnya 2
shadow yang menunjukkan high dan low yang paling
tinggi dan paling rendah.
DOWNTREND = LOW BARU LEBIH RENDAH DARI
LOW SEBELUMNYA.
14
kaptfx
UPTREND = HIGH BARU LEBIH TINGGI DARI
HIGH SEBELUMNYA.
15
kaptfx
Kaitan candlestick dan trendline. Cs dikira breakout
apabila closing melebihi trendline, Manakala cs dikira
reject bila closing cs close tidak melebihi trendline.
16
kaptfx
17
kaptfx
Perubahan trend berlaku bila berlaku breakout.
Bila Breakout berlaku itu adalah pertanda awal untuk
price tukar trend dari downtrend ke uptrend, untuk
marking trendline perlu diingatkan supaya marking di
shadow sekurang2xnya perlukan 2 shadow untuk
membuktikan bahawa trendline itu valid jika menarik
trendline hanya satu shadow trendline itu tidak valid. Apa
yang menyebabkan price bertukar arah cuba perhatikan
high yang baru melebihi high sebelumnya ini merupakan
signal awal yang diberikan oleh candlestick itu sendiri
untuk membuat perubahan trend.
18
kaptfx
Breakout berlaku merupakan petanda awal akan berlaku
dari uptrend ke downtrend apabila satu candlestick baru
Berjaya membuat low baru yang lagi rendah dari low
sebelumnya.
Tips:-
Untuk trend kita perlu melihat di time frame yang besar
supaya mudah untuk kita melihat view keseluruhan cs.
Kapt lebih suka marking di time frame H4 dan keatas.
kite selalu dengar follow trend tapi trend di time frame
19
kaptfx
yang mane?kecil atau besar. Trader perlulah mengetahui
posisi apa yang trader mahu open position scalper
intraday atau swing.
Dari downtrend bila berlaku breakout ini merupakan
petanda awal akan berlaku perubahan trend dari
downtrend kepada uptrend.
20
kaptfx
Uptrend to Downtrend
Downtrend to Uptrend
21
kaptfx
Downtrend to Uptrend
Downtrend to uptrend
22
kaptfx
Uptrend to Downtrend
[Link]
Untuk topic seterusnya adalah setup intraday, kita akan
marking di timeframe h4 kemudian filter zone marking
untuk mengecilkan range zon yang besar. Tujuan kita
filter adalah untuk kecilkan stop loss dan zon entry. Untuk
intraday kita akan combine marking dan Trendline,
Apabila berlaku breakout itu merupakan petanda awal
untuk sell dan buy, tugas kita mencari dimana
kebarangkalian price akan membuat high dan low
kemudian meneruskan perjalanan. Sebagai contoh dari
trend downtrend kemudian berlaku breakout itu
23
kaptfx
merupakan petanda awal akan berlaku perubahan trend
dari downtrend ke uptrend. Kita sebagai trader bila dah
Nampak trend akan kemana barulah mencari position
untuk buy dan sell. Jika tak Nampak trend kemana,cari
pair lain yang Nampak arah kite trade nak low risk
mestilah ikut [Link] mane nk filter? Kite akan filter
sehingga kite rasa itu lah range yang paling kecil.
Cara untuk filter adalah kita amik body yang paling kecil
dan shadow yang paling highest untuk setup sell.
Perhatikan H4 range 40 kemudian filter lagi H1 20 pips
dan filter lagi 10 pips,melalui cara ini kite dapat
kurangkan range dari 40 pips sehingga 10 pips jika kena
stop loss still lagi low risk sebab stop loss kita di ats
shadow highest tambah dengan spread.
24
kaptfx
25
kaptfx
Tips:
Untuk filter kita boleh kecilkan smpai minutes 1(M1),
tapi perlu di ingat ada masa tak trigger kerana spread
broker.
Dimana nak set take profit bila dah dapat entry?Disini
kapt akan terangkan entry dan take profit adalah marking
sama Cuma berbeza haluan katakana kite nak sell setup
kite bear engulf dan tp terdekat kite adalah bull engulf.
Begitu juga untuk buy entry bull engulf tp adalah bear
engulf itu secara am nya.
26
kaptfx
Contoh di mt4 kita akan combine trendline dan marking.
Perhatikan dari downtrend kita marking high shadow
sahaja kemudia berlaku breakout ini merupakan petanda
awal akan berlaku pertukaran trend dari downtrend
kepada uptrend. Bila breakout jangan terus instant high
risk sebab bila berlaku breakout biasanya price akan retest
sebelum meneruskan perjalanan. Bila dah nmpk arah
kemana kite tunggu ditempat yang low risk untuk entry.
27
kaptfx
Seterusnya kapt akan tunjuk kan step by step untuk
marking [Link] trendline valid untuk semua
timeframe tapi kapt lebih galakkan untuk marking
trendline di time frame H4 D1 W1 dan MN1. Time frame
besar adalah untuk marking dan time frame kecil adalah
untuk entry.
Step kaptfx
[Link] Trendline - cari arah uptrend atau
downtrend
[Link] entry dan tp – Bila dah Nampak arah
marking entry dan tp
[Link] n forget.
28
kaptfx
29
kaptfx
30
kaptfx
Setup diatas adalah setup buy kerana trend
sebelumnya adalah downtrend kemudian berlaku breakout
iaitu ade satu candlestick atau beberapa candlestick
melepasi garisan trendline ini merupakan petanda awal
akan berlaku perubahan trend. Selepas berlaku breakout
kita dah kebarangkalian arah nak kemana,selepas dah
Nampak arah barulah kite cari entry.
31
kaptfx
32
kaptfx
33
kaptfx
Tips:-
Setup buy
[Link] trendline untuk kenal pasti arah
[Link] low price
[Link] untuk kecilkan zon entry
[Link] take profit
[Link] pending order,sl dan tp.
Setup sell
[Link] trendline
[Link] high price
[Link] untuk kecilkan zone entry
[Link] take profit
[Link] pending order,sl dan tp
34
kaptfx
[Link]
Untuk swing hanya perlu cari cs yang buat reversal yang
kuat, Marking area cs tersebut dan filter ke time frame
kecik. Kita akan cari setup di weekly dan monthly sahaja.
Marking di timeframe besar kemudian filter di time frame
kecik.
35
kaptfx
Marking w1 di shadow sahaja,kemudian filter baru ambil
body yang pling kecil dan shadow paling tinggi dan
shadow paling rendah.
36
kaptfx
37
kaptfx
38
kaptfx
Setup swing sell
1. Cari candlestick yang buatkan perubahan trend yang
ketara.
2. Marking shadow sahaja di w1.
3. Filter ke time frame kecil untuk kecilkan zon entry.
4. Set pending order ,sl dan tp.
Setup swing buy
1. Cari candlestick yang buatkan perubahan trend yang
ketara.
2. Marking shadow sahaja w1.
[Link]
[Link] n forget
39
kaptfx
40
kaptfx
41
kaptfx
Fibo 100
Fibo 100 ini kita akan guna untuk engulf sahaja entry di
level 23.6,38.6,50,61.8 dan tp level 100.
sl pula level 0 tambah dengan spread. Untuk kurangkan
risk kita hanya trade engulf mengikut trend sahaja.
Sebagai contoh trend menaik(uptrend) kita hanya perlu
mencari bull engulf dan tarik fibo 100.
42
kaptfx
Stop loss :level
0 + spread
Entry:level
23.6
38.6
43
kaptfx
50
61.8
Take profit : level
Tp1 = level 100
44
kaptfx
45
kaptfx
46
kaptfx
47
kaptfx
48
kaptfx
49
kaptfx
50
kaptfx
51
kaptfx
52
kaptfx
53
kaptfx
54
kaptfx
55
kaptfx
56
kaptfx
STEELHEART
She's gone,
Out of my life.
I was wrong,
I'm to blame,
I was so untrue.
I can't live without her love.
In my life
There's just an empty space.
All my dreams are lost,
I'm wasting away.
Forgive me, girl.
[Chorus]
Lady, won't you save me?
My heart belongs to you.
Lady, can you forgive me
For all I've done to you?
Lady, oh, lady.
She's gone,
Out of my life.
Oh, she's gone.
I find it so hard to go on.
I really miss that girl, my love.
Come back into my arms.
I'm so alone,
I'm begging you,
I'm down on my knees.
Forgive me, girl.
[Chorus x2]
Lady, oh, lady.
My heart belongs to you.
Lady, can you forgive me?
For all I've done to you.
57